Hjälpmedel

Skolan är skyldig att skaffa dig de hjälpmedel som du behöver i skolan. Om du vill använda något hjälpmedel, prata med någon lärare eller annan vuxen på skolan! Attention har låtit en testpanel bestående av elever testa och betygsätta några vanliga hjälpmedel.

Bollväst

bollvast_fixadOm hjälpmedlet
En bollväst är en väst med bollar i, som gör västen tung att ha på sig. Västarna kan väga olika mycket, upp till 12 kilo. Västen kan göra att man känner sig lugnare och kan koncentrera sig bättre.

Positivt
Erica: Det positiva är att den inte tynger en utan gör en mer lugn och isolerad. De är en perfekt kombination med sittdyna därför att man kan stressa av och bli lugnare, det blir lättare att koncentrera sig.
Samuel: Det hjälper till med koncentrationen.
Frida: Jag märkte inte av att den fungerade men mina vänner tyckte det.

Negativt
Erica: Det är inte jättedåligt men det kan bli varmt om man har den på sommaren.
Simon: Det är lite svårt att veta vilken sida som är ut och in. Och när man sitter ner känns den inte så tung.
Frida: Att min lärare alltid skulle komma med den irriterade mig. Den är ful.

Betyg: 3,75 av 5

……………………………………………………………………………………………………

Time Timer

timetimer_fixadOm hjälpmedlet
Time Timer är ett tidshjälpmedel med en urtavla där man ser hur lång tid det är kvar. När tiden är slut ringer ett alarm. Time timer finns också som app. För android heter den ”visuell timstock” och är gratis. För iphone heter den ”timstock” och kostar 9 kr att ladda ner. Time Timer gör det tydligt hur lång tid som har gått, och hur lång tid som är kvar. Om det är svårt att hålla reda på tiden eller ”känna” hur lång tid något tar, kan det här hjälpmedlet underlätta.

Positivt
Samuel: Att man ser hur mkt tid det är kvar.
Simon: Det är bra om man inte är så bra på att hålla tiden.
Erica: Det är speciellt bra för mig allt eftersom jag har ADD och är en väldigt noggrann person så jag har svårt att få mina morgonrutiner ihop. Och då är timern bra för att jag själv kan se hur lång tid allting tar. Så att jag sen senare lär mig att vissa saker ska ta en viss tid.

Negativt
Samuel: om det inte finns batterier kvar
Simon: Ljudet som låter när den är klar är ganska tyst så man hör den inte.
Frida: Man har timer på telefonen och klockan så den känns meningslös
Brandon: Kan lika gärna använda mobilen eller klockan.
Erica: Det som verkar dåligt är att den kanske är för stor men då kan man ta appen.

Betyg: 3,33 av 5

……………………………………………………………………………………………………

Stressboll

hjalpmedelOm hjälpmedlet
Stressbollar finns i olika former och varianter. Det är små bollar eller liknande saker som man kan sysselsätta händerna med, till exempel medan man lyssnar på lärarens genomgång. Att leka med en stressboll gör att man slappnar av och kan då koncentrera sig bättre. Det känns avkopplande.

Positivt
Samuel: Att den motverkar stress
Simon: De var sköna att pilla med
Brandon: (”fransboll”) Bra, låter inte och är avslappnande. (”Grön boll”) Bra, låter inget alls så man kan leka hur man vill.
Frida: (”fransorm”) det finns mycket att göra med bollen, som t ex dra i fransarna. Gillar att den är av lite ”slajmigare” material men ändå fast.

Negativt
Simon: Vissa kanske kommer kasta runt med bollarna.
Brandon: (”fransboll”) lite för hårda strån. (”tennisboll”) hård, låter mycket, går inte att krama om och ful.
Frida: (”fransorm”) man kan inte bolla med den.

Betyg: 2,71 av 5

……………………………………………………………………………………………………

Sittdyna

Om hjälpmedlet
Sittdynor finns i lite olika varianter. En del är uppblåsta med luft, andra innehåller bollar. De är alla lite ostadiga att sitta på, vilket är bra om man är rastlös. Istället för att till exempel sitta och stampa med foten i golvet, kan man sitta på en sittdyna. Rastlösheten försvinner, och man kan fokusera bättre på vad lärare berättar eller uppgiften man jobbar med.

Positivt
Simon: Det var skönt att sitta på.
Brandon: Man kan röra lite på sig och kan röra sig utan att det stör så mycket.
Erica: Det kan vara bra för att människor med hyperaktivitet kan röra på sig lite och få ut energin på just sittdynan. Så att de sen också kan fokusera på läraren eller genomgången.

Negativt
Samuel: Man kanske inte kan sitta still. Det blir jobbigt att sitta på den efter ett tag.
Frida: Den hjälper inte.
Erica: Att det kanske inte hjälper alla, men alla är olika så man får anpassa sig efter hur eleven är som person och efter diagnos.

Betyg: 3,16 av 5

……………………………………………………………………………………………………

Sleep as android

Om hjälpmedlet
Sleep as android är en app som registrerar din sömn under natten. Genom din andning och dina rörelser känner den när du sover djupt och när du sover lätt, och på det sättet kan den se till att väcka dig när du sover som lättast. Appen finns i versioner för både android och iphone. I iphone heter den ”Sleep cycle alarm clock”.

För många är det väldigt svårt att komma upp på mornarna. Huvudet känns jättetungt och det är nästan omöjligt att komma igång. Om man får hjälp av appen att vakna när man sover som lättast, går det lite smidigare.

Positivt
Brandon: Verkar bra för att man kommer upp tidigt.
Erica: Det verkar väldigt bra eftersom den ser hur man sover. Det kan vara bra för såna som har svårt att sova och då man kan se hur man sover och det kan bli enklare när man vet vad som är fel. Och då blir det lättare att göra något åt det.
Frida: Det verkar smart att kunna ha en enkel väckning.

Negativt
Erica: Inget verkar dåligt förutom att appen är i mobilen och strålningen inte är så bra.

Betyg: 4 av 5

……………………………………………………………………………………………………

Skärm

Om hjälpmedlet
Vad? Avskärmare är en flyttbar skärm som man kan ställa på skrivbordet/skolbänken. Det skapar en egen liten hörna, där man kan sitta mer i lugn och ro. Man störs mindre av de andra i rummet gör. Varför? Man ser inte vad de bredvid en gör, och då blir man mindre störd. Det blir lättare att fokusera på sitt eget skolarbete.

Positivt
Samuel: Att man kan koncentrera sig på arbetet.
Simon: Det är bra för prov och sånt så man slipper sätta upp pärmar som vägg.

Negativt

Betyg: 2,67 av 5

……………………………………………………………………………………………………

Am I late

Om hjälpmedlet
”Am I late” är en app som hjälper dig att hålla reda på tiden när du fixar olika vardagssysslor. Du väljer vilka sysslor du ska göra och hur lång tid du har på dig för varje syssla, till exempel hur lång tid det tar att duscha och att äta frukost på morgnarna. Appen räknar sedan ner tiden, och alarmet ringer för varje syssla.”Am I late” finns för android.

Det kan vara svårt att få alla sysslor gjorda på morgnarna och komma iväg till skolan i tid. Med hjälp av den här appen blir det lättare att hålla koll på hur lång tid det är kvar.

Positivt
Erica: det är jättebra för människor som alltid kommer försent. Det är bra för att man har mycket lättare att hålla koll på sina rutiner och komma i tid. Den är också bra på det viset att man kan själv välja bort saker man inte vill göra.
Frida: Den kanske gör morgnarna lite roligare.

Negativt
Erica: Det finns inget dåligt förutom att den klickar och det kan vara stressigt.
Brandon: Vore bra om den kunde starta av sig själv när väckarklockan ringer.

Betyg: 4 av 5

Den här texten kommer från vår elevhandbok ”Så här! Få skolan att funka”. I menyn till vänster kan du läsa hela boken digitalt eller beställa den från vår webbutik.