Melvin har en språkstörning

Det är roligt att gå i skolan och lära sig saker, men svårt att sitta still och koncentrera sig. Det tycker Melvin Platus, som har en språkstörning. Och så är det jobbigt när kamraterna inte förstår allt han säger.

MELVIN HAR EN GRÖN FOTBOLLSTRÖJA på sig när jag hälsar på hemma hos honom. Fotboll är ett av hans största intressen.

– Där börjar träningen! säger Melvin, och pekar på en kalender på väggen. Han vet precis hur många dagar det är till nästa fotbollsträning, eftersom han längtar dit. Sedan några månader tillbaka spelar han fotboll i NPF Hjärtat – ett speciallag för personer som har en NPF. Där får alla spela på det sätt de tycker är roligt. Det är inte så strikt med reglerna, och det gör inget om man inte pratar som alla andra. Det passar Melvin bra.

MELVIN HAR TRE NPF-DIAGNOSER: ADHD, autistiskt syndrom och språkstörning. Språkstörningen gör att han pratar annorlunda än andra barn. Orden kommer i en annan ordning, och han har svårt att uttala saker tydligt. Melvin förstår det mesta som andra säger till honom. Men ibland är det svårt för läraren och klasskamraterna i skolan att förstå det Melvin säger. Det kan göra Melvin frustrerad. När han inte kan förklara vad han menar försöker han visa det med kroppen istället. Ibland går det bra. Men ibland blir skolkamraterna irriterade när Melvin viftar och knuffas för att göra sig förstådd. Det kan bli svårt att vara med när de andra leker.

MELVIN ÄR VÄLDIGT SOCIAL och tycker om att umgås. Men det går lättare med föräldrarna och storebror Marcus, för de har lärt sig förstå Melvins sätt att prata. Pappa Anders hjälper till att tolka det Melvin säger när vi träffas. De har vissa knep. Om Melvin har svårt att uttala ett visst ord så kan han säga eller skriva första bokstaven i ordet. Då blir det lättare för hans familj att gissa. De använder teckenspråk också, men bara lite.

– Det är roligare att prata, säger Melvin.

PÅ FRITIDEN UMGÅS HAN MYCKET MED TVÅ ANDRA POJKAR som bor i samma trappuppgång som han. De har också språkstörningar. De förstår varandra väldigt bra, och leker ofta lekar där språket inte är så viktigt. Men Melvin tycker om att leka själv också. Han sitter ofta framför sin dator och tittar på videos på Youtube. Eller så leker han med bilar.

– Jag gillar att bada, berättar Melvin, och visar i kalendern att om 58 dagar ska familjen åka till Thailand. Då ska han bada jättemycket.

MELVIN HAR BLIVIT MYCKET BÄTTRE på att prata sen hans språkstörning upptäcktes. Hans förskola var väldigt hjälpsam, och de som jobbade där gick kurser i hur man ska vara med barn som har språkstörningar. De hjälpte Melvin att öva och utvecklas. Nu går Melvin i en vanlig skolklass. Han tycker om att lära sig saker, och har ett jättebra minne. Han vinner alltid när han spelar memory. I skolan tycker Melvin att matte och gymnastik är extra roligt, eftersom han gillar siffror och har mycket spring i benen. Men Melvins olika funktionsnedsättningar gör att det är svårt för honom att sitta still och koncentrera sig. Egentligen skulle han behöva en speciallärare som jobbar med bara honom, någon som förstår Melvins sätt att fungera. Just nu delar han resurspedagog med en annan pojke i klassen.

MELVIN TRÄFFAR EN LOGOPED IBLAND som hjälper honom att öva på att prata. Men allra bäst vore det om skolan också blev bättre på att förstå och hjälpa Melvin. Det tycker både Melvin och hans pappa.